26 de Abril de 2024

Via Ferrada de Centelles

Text: www.descensodebarrancos.com

DIRECCIÓ AL POBLE

Per realitzar aquesta via, sortim de Tarragona per l'AP-7 en direcció Barcelona. Sense deixar l'autopista trobem un trencall que continua en direcció Girona / França. Passats uns quilòmetres, trobarem una sortida, a l'esquerra, que indica C-17 Vic. Sortim per aquesta i continuem direcció Vic.

Més endavant trobarem un indicador que ens informa de l'arribada al poble de Centelles, però el millor serà entrar per la següent sortida, indicada "Hostalets".

Continuarem per aquesta carretera, en direcció a Sant Feliu de Codines, però uns metres abans d'arribar al nucli de la població veurem un indicador, a la dreta, que posa "Casa de Colònies, Mas de Banyeres", agafarem aquesta carretera, que més endavant passarà a ser pista i continuarem per l'esquerra fins arribar a la Casa de Colònies.

Aparcarem davant i agafarem un petit corriol que surt a l'esquerra del pàrquing i que ens portarà a una pista principal, on observarem unes marques de pintura vermelles i grogues.

Sense deixar la pista, continuarem caminant uns minuts seguint unes marques de pintura vermella, fins arribar a un indicador i a unes fletxes de pintura que ens indiquen el camí a seguir. Poc després, una petita pujada ens portarà a l'inici de la via.

LA RUTA

Iniciarem aquest primer tram avançant verticalment per una gran quantitat de graons, en arribar dalt flanquejem cap a l'esquerra, per tornar a pujar per un altre tram vertical de graons.

Superat aquest tram, haurem de pujar uns metres per un sender, (marques vermelles i grogues) fins a trobar una bifurcació, on tombarem a l'esquerra (marques vermelles). El sender de la dreta és el camí de retorn i està marcat amb marques grogues.

Iniciarem aquest tram amb un passamà horitzontal que ens portarà fins a una nova bifurcació de la via. S'aconsella passar per l'espectacular pont d'acer, per viure una experiència inolvildable.

Quan finalitzem el pont haurem de flanquejar a l'esquerra. Posteriorment la via baixa i ens deixa en un petit sender que, horitzontalment ens porta al proper tram. (Just després de baixar trobarem una caixa, on hi ha un llibre de signatures).

Seguirem una bona estona flanquejant lateralment la muntanya per arribar a un tram on la via descendeix verticalment uns 15 metres.

Continuarem i arribarem a una nova bifurcació on podem pujar per l'itinerari clàssic o baixar i fer la Variant de la Tosquera, que alhora està formada per un itinerari fàcil i un bastant difícil.

Novament s'aconsella realitzar la variant i incrementar així l'itinerari en 25 min. Per això hem de baixar la petita canal que s'observa en la fotografia anterior i després continuar per l'esquerra. Arribarem a un lloc on s'acaba el passamans i on també hi ha una placa metàl.lica. Aquí escollirem si optem pel tram difícil (seguirem els graons que pugen) o si fem el tram fàcil (hem de caminar uns 100 metres).

Si hem decidit fer el tram difícil, primer superarem un tram de graons totalment vertical, arribarem a una caiguda que ens farà tirar de braços i finalment pujarem uns graons que ens portaran a l'inici del passamans que flanqueja cap a la dreta.

Superat el tram anterior, recorrerem, horitzontalment, uns metres per una cornisa bastant estreta.

Gairebé hem acabat amb la variant difícil, per finalitzar haurem de superar un pas desplomat, seguit d'un tram vertical.

Arribarem a un sender, que si agaféssim a l'esquerra ens portaria al lloc on finalitza el tram fàcil de la variant o que si seguim per la dreta ens porta a una esplanada des de la qual farem l'aproximació a l'últim tram de la via.

Quan arribem a l'esplanada haurem de creuar-la recta, després seguir per un petit sender que ens portarà a una carretera asfaltada i pocs metres després girem a la dreta per continuar pujant pel sender. (Hi ha indicadors)

Arribats a aquest punt ens queda pujar uns graons, passar un pas desplomat i pujar per l'enginyosa escala que han col.locat per arribar a 3 passos desplomats que ens portaran al final de la via.

Si seguiu caminant arribareu a una esplanada on observarem una fita de pedra i lloc des d'on poden contemplar unes vistes precioses.

RETORN

Des de l'esplanada, surt un sender, que marcat amb punts de pintura groga ens durà de nou al cotxe.

Els trams més exposats del recorregut de retorn estan equipats amb algun esglaó i cordes fixes.