19 de Abril de 2024

Ruta del Teix

Text: www.gencat.cat

LA FONT DEL TEIX

La Font del Teix està situada en un indret meravellós. Al seu voltant hi creixen joncs, trèbols, aurons, pins negres, etc, però sobretot cal destacar els teixos, una espècie no gaire comuna. A sobre mateix de la font hi ha un enorme teix que fa quatre metres de circumferència, realment és un arbre imponent que ofereix ombra als visitants d’aquest indret i als pastors que porten a abeurar el bestiar als canals plens d’aigua fresca que raja tot l’any.

Fa pocs anys que es va arreglar l’entorn d’aquesta font, respectant al màxim la seva imatge bucòlica. Els dies de boira esdevé un somni per a qualsevol romàntic, ja que des d'aquest punt, a uns 650 m d’alçada, es pot admirar un paisatge majestuós de tota la Ribera d’Ebre.

Aquest doll te un cabdal destacable, tant que en els anys cinquanta es volia portar l’aigua per al subministrament del poble de Rasquera, però no va ser possible degut a l’escassetat de mitjans de l’època.

Cal afegir que una mica abans d’arribar trobem un refugi amb llar de foc, serveis, dutxes d’aigua freda, taula, però sense llits. Tot i això és un bon lloc per aturar-s’hi a descansar i fer un mos.

A prop d’aquesta font hi ha una zona amb una densitat de teixos que arriba al centenar d'arbres per hectàrea.

També hem d’esmentar que seguint el camí podem arribar a la Cova Llobrega, que antigament servia d’aixopluc al bestiar i pastors. Damunt hi ha uns cingles de roca on es pot trobar una espècie endèmica de les muntanyes de Tarragona, el Salix tarraconensis, que es va veure afectat pels incendis de 1995.

LA RUTA DEL TEIX

La ruta del Teix és un recorregut pels voltants de Rasquera que permet descobrir els prop de 200 teixos de la teixeda de Cosp i la font del Teix. Aquests arbres eren abundants en temps prehistòrics, però avui en dia quasi han desaparegut.

La ruta comença a Rasquera. Per arribar-hi es pren la C-12 fins al km 50, entre Móra d'Ebre i Tortosa, on s'agafa la carretera del Perelló (la TV-3022) durant mig quilòmetre i es trenca a la dreta en direcció al poble. S'hi entra pel carrer de la Ribera d'Ebre fins a trobar una placeta amb una font, a l'inici del carrer del Pla de la Bassa. En aquest punt es deixa el cotxe i s'inicia l'excursió.

0 km (172 m). Se surt de davant la font i es pren cap al SE el carrer de Rasa, que duu a la carretera TV-3022.

0,31 km (160 m), 0 h 04 min. En un revolt poc abans de la carretera es troben uns indicadors amb els senyals blancs i grocs del PR C-80 (sender de petit recorregut), que cal seguir durant l'itinerari, i uns altres amb l'explicació de la Ruta del Teix. Es pren la pista senyalitzada que surt a la dreta en direcció SE. Més endavant (km 0,81, 166 m, 0 h 11 min) es troba una cruïlla i es continua pel sender de la dreta. Poc després (km 1,11, 157 m, 0 h 16 min), al següent encreuament, se segueix recte en direcció SE.

1,39 km (160 m), 0 h 20 min. Bifurcació: es pren la pista que baixa a la dreta (SO) i, de seguida, se'n deixa una altra que marxa a l'esquerra.

2,94 km (169 m), 0 h 42 min. Mas de Juastrell de Manera. Es deixa el mas a la dreta i, passats uns metres, quan la pista comença a pujar, es pren un corriol costerut de la dreta que s'enfila pel bosc.

3,32 km (184 m), 0 h 47 min. Se surt a una pista. Cal travessar-la i seguir per l'altra banda per un altre corriol que davalla al barranc de la Pedraleta. Després cal remuntar per l'altra riba fins a trobar una pista asfaltada (km 3,73, 190 m, 0 h 55 min), que es pren cap a la dreta en direcció S/SO.

4,60 km (230 m), 1 h 10 min. Es passa pel costat del mas de Joan de Pere i, a la seva dreta, es pot veure el cim de la Moleta Rodona, on es pot pujar per contemplar les runes d'un poblat de l'edat del Bronze. Es continua, però, en direcció a la muntanya per la pista asfaltada, que va pujant en direcció SO tot fent revolts.

6,70 km (383 m), 1 h 48 min. S'arriba a un petit collet, on la pista gira a l'esquerra. Pocs metres abans del collet s'ha deixat un corriol senyalitzat que duu a la cova de la Portella. S'acaba l'asfalt i, poc després, continua la pujada.

7,83 km (455 m), 2 h 07 min. S'acaba la pista forestal en una esplanada on hi ha la font de Múrria. Es continua per un corriol que surt a l'esquerra d'una bassa d'aigua per a l'extinció d'incendis. Poc més enllà, en una bifurcació, es pren el camí de l'esquerra, que duu a la font i al refugi del Teix.

8,58 km (611 m), 2 h 34 min. Després d'una forta pujada plena de marrades s'arriba a un petit collet, on al flanc est hi ha el refugi del Teix. Es travessa el coll i se segueix en direcció E tot deixant un camí que, cap a l'oest, duu a la Portella de Cosp.

8,89 km (645 m), 2 h 40 min. Font del Teix. Està situada a l'esquerra d'un gran teix, en un boscós entorn natural amb força coves, balmes i avencs. Es pot veure també un petit bosc de teixos, arbres mil•lenaris que foren abundants en temps prehistòrics, quan el clima de la Terra era més fred. Cal tornar a Rasquera pel mateix camí.