26 de Abril de 2024

Pel nostre territori - Rutes

Rutes de Salamina - Santuari de Collell

Text: Consell Comarcal del Pla de l'Estany

Les rutes de Salamina consten de diversos itineraris que discorren pel territori de Cornellà del Terri, Palol de Revardit i Sant Miquel de Campmajor, ja que es tracten de zones boscoses frontereres i fortament afectades per la Guerra Civil, tal i com expliquen el llibre i la pel·lícula de David Trueba "Soldados de Salamina". Al mateix temps, aquestes rutes permeten descobrir el patrimoni natural i cultural del Pla de l'Estany.

Es tracta de descobrir el fet històric de la Guerra Civil Espanyola. A través de les rutes, l'usuari podrà aprendre conceptes essencials del que va representar la Guerra Civil per als nostres avantpassats. A més, també aprendran com es va viure a la comarca del Pla de l'Estany, com a rereguarda de l'enfrontament físic entre tropes nacionals i republicanes. En definitiva, conèixer la història, anecdòtica, del periple viscut pel falangista Rafael Sánchez Mazas i els Amigos del bosque segons es narra a la novel·la Soldados de Salamina, que permetrà conèixer els principals escenaris de la història, a la vegada que es descobreix el patrimoni del Pla de l'Estany.

Destaquem aquí la ruta nomenada nº 3 que discorreix per Sant Miquel de Campmajor, Santuari de Santa Maria del Collell i Sant Ferriol, la durada es de 4 hores i mitja (15 km), i la dificultat es alta.

Bosc de la zona del Collell

Una vegada estem a Banyoles prenem la GI-524 en direcció a Santa Pau i veurem que a la dreta hi ha un trencall que ens porta fins a Sant Miquel de Campmajor i Santa Maria del Collell. Anem seguint les indicacions que ens dirigeixen fins al Santuari i un cop a davant l'església deixem el cotxe.

Aquesta ruta comença davant l'església de Santa Maria del Collell. Agafem el camí de davant el Santuari, al final de l'esplanada de davant l'església i caminem en direcció al Torn. Quan haguem caminat una estoneta, veurem la creu de l'oratòria, on es trobaven els habitants de Mieres i el Torn per fer les romeries. A partir d'allà avançaven en direcció al Santuari de Santa Maria del Collell.

Més endavant haurem de travessar el riu i el Torn quedarà davant nostre, abans d'entrar al poble trencarem a la dreta tot seguint el sender de gran recorregut. Anirem caminant tot vorejant el riu Ser i un cop al final del camí seguirem el llit del riu fins a travessar-lo per tal de pujar fins al camp de la Brugada davant el Bosc de Mas Rampinya. Aquesta part és molt humida ja que anem resseguint el curs del riu Ser, arribem al municipi de Sant Miquel de Campmajor i seguim en direcció al Castell i molí de Roca. Aquest consta de 3 parts i una d'elles data de finals del s.XIII començaments del XIV i està ubicat al costat del riu, al costat d'un saltant d'aigua. El molí de Roca molt reformat és un molí fariner medieval que aprofitava el salt d'aigua natural i una gorga del riu Ser. També es pot veure el rec artificial que portava l'aigua al molí.

Més endavant, trobarem uns camps a mà dreta que limiten amb el bosc de la Cademont. Allà, a la distància, podem veure Les Carreras, una masia que actualment està deshabitada i, lloc on es va refugiar Jesús Pascual que va sobreviure al mateix afusellament que Rafael Sánchez Mazas abans de fugir cap a França buscant l'exili. En aquell moment a aquesta casa hi vivia l'alcalde de Sant Miquel de Campmajor que li va deixar fer nit a casa seva amb la condició que l'endemà marxés.

Vista frontal del Santuari

Seguirem el camí fins trobar un trencall a mà dreta, ens endinsarem al Bosc de la Cademont que ens portarà fins a la casa de la família Cademont, Ventajol i seguidament al Santuari de Santa Maria del Collell.

Observacions: Aquesta ruta és millor realitzar-la a l'estiu ja que hi ha una part del riu que l'haurem de travessar descalços.

Santuari de Santa Maria de Collell

Aquest Santuari va servir de presó del bàndol republicà durant la Guerra Civil Espanyola. Dins les instal·lacions del seminari, hi va haver reclosos destacats personatges de la dreta i la Falange. Entre ells es trobava Rafael Sánchez Mazas que, quan anava a ser afusellat, va fugir entre els boscos d'alzines que envolten el Collell. Aquesta antiga escola i presó destacarà per la retirada dels republicans i sobretot per l'afusellament del Collell.

La construcció data del segle XVI i fins a l'actualitat ha tingut diferents usos: santuari, seminari, presó durant la Guerra Civil, centre d'educació secundària i, finalment, complex esportiu.