25 de Abril de 2024

Pel nostre territori - Rutes

Ruta del Carrilet

Text:

Aquest traçat de 57 quilòmetres travessa tres comarques i dotze pobles recorrent les valls dels rius Fluvià, Brugent i Ter. La Ruta del Carrilet Olot-Girona té un suau pendent des d'Olot (440 m) fins a Girona (70 m) i el seu punt més alt se situa al coll d'en Bas, a 558 metres sobre el nivell del mar.

El recorregut, apte per a vianants i bicicletes, es troba en molt bon estat i ha estat condicionat amb nous ponts, baranes i senyalització.
La Ruta del Carrilet travessa paratges de gran importància paisatgística, ecològica i cultural. S'inicia a la Zona Volcànica de la Garrotxa i, sempre seguint el recorregut de l'antic tren de via estreta, arriba fins a la vall del Ter i les deveses de Salt i Girona. La via que antigament unia la Garrotxa i el Gironès permet ara conèixer els recursos naturals de la Zona Volcànica de la Garrotxa, el castell d'Hostoles i els nuclis urbans d'Anglès, Sant Feliu de Pallerols i Girona, entre altres. Espais com les deveses de Salt o de Girona s'integren així mateix en aquesta ruta, que transcorre pròxima al Ter en el seu darrer tram i permet observar els aprofitaments que s'han fet dels recursos hidràulics del riu.

TRAM D'ENLLAÇ DE LA VIA VERDA ENTRE SANT JOAN DE LES ABADESSES I OLOT

El tram de via verda que ens ha de dur de Sant Joan de les Abadesses a la Vall de Bianya no està acabat. Per això, donarem dues alternatives de recorregut: la primera porta directament a Olot, passant pels colls de Sentigosa i Coubet i aprofitant l’antiga carretera GI-521, i la segona va fins a la Vall de Bianya passant per Santa Llúcia de Puigmal. Recomanem l'alterantiva 1.

ALTERNATIVA 1 (22Km)

Sant Joan de les Abadesses - Carretera de Sentigosa (GI-521) - coll de Sentigosa - coll de Coubet - A-26 (antiga N-260) - Olot

ALTERNATIVA 2 (21 km)

Cal advertir que aquest recorregut té un grau de dificultat alt. En aquest tram no es fa cap manteniment habitual, ja que no és una via verda, i les condicions climatològiques de la zona poden malmetre el camí. S’hi ha de circular amb bicicleta tot terreny i es recomana portar casc.

Sant Joan de les Abadesses - carretera de Sentigosa (GI-521) - a 1km desviament a l'esquerra direcció a l'ermita de Sant Antoni - coll de Sentigosa - Santa Llúcia de Puigmal - gorgs de Santa Llúcia - agafar la pista de mà dreta al cap de 2,5km - Sant Pere Despuig - C-153 direcció Olot.

ZONES D'INTERÈS

• GIRONA

• Catedral, Banys Àrabs, barri jueu i esglésies de Sant Pere de Galligants i Sant Nicolau.
    Museus d’Art, del Cinema, d’Història de la Ciutat, d’Arqueologia, de la Catedral i d’Història dels Jueus.

• NATURA

• Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa Ribes del Ter (Girona i Salt)
    Parc de la Pedra Tosca (Les Preses)

• OLOT

• Museus Comarcal, dels Volcans i de Can Trinxeria.

• LES PRESES

• Àrea Recreativa de xenacs.
    Parc de la Pedra Tosca.

• LA VALL D'EN BAS

• Església románica del s. XI a St. Esteve d'en Bas.
    Els Hostalets d'en Bas.

• AMER

• Plaça major porxada.

• ANGLÈS

• Barri gòtic al nucli antic.
    Cases modernistes.

• BESCANÓ

• Edifici modernista, actual central elèctrica.